Lisette Huizenga

werkelijkheid wordt illusie en illusie wordt werkelijkheid. Ik ben wat ik doe.

Den Haag | website

Winter_Inside(2012) 130x90 cm, serie van 9,Latexprint op Dibond met epoxy en alu frame

€ 2800,00

Alle werken zijn geprint op latexprint (zeer lange kleurechtheid) geplakt op dibond.

het is ook mogelijk om Lisette een opdracht te geven voor een muurschildering - in overleg. Hier is een voorbeeld.

opdracht_zitkamer

Misschien ook helemaal te gek om dat op school te laten vervaardigen!
 
Laatste nieuws:
‘Denkend Dansen’, haar eerste animatiefilmpje staat op Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=iy1N3eAWfYQ

Dit filmpje is speciaal gemaakt voor het project “Nietzsche... nur Narr! Nur Dichter!” Weinig mensen weten dat de filosoof Friedrich Nietzsche ook componist was. In ditanimatiefilmpje dansen virtuele danseressen (avatars) op een prachtig pianostuk van Nietzsche. Het gehele project is geinitieerd door Anne en Kerry Woodward.

Lisette ziet het als haar missie om met haar werk mensen te inspireren het positieve van het leven in te zien, niet vanuit belemmeringen te leven maar juist het goede te zien en kansen te pakken.

Omgaan met veranderingen ziet Lisette als een uitdaging voor ontwikkeling en persoonlijke manifestatie. Veranderingen tegenhouden heeft volgens haar geen zin; het leven is een evolutionair proces. Het heeft volgens Lisette geen zin naar excuses te zoeken of vast te houden aan het verleden. Door geen slachtofferrol aan te nemen creëer je ruimte in jezelf waar vanuit je je pad beter kunt kiezen.

Ruimte
Voor Lisette is het concept “ruimte” noodzaak. Het is de ingang van haar creatieve proces. In haar innerlijke ruimte ervaart Lisette vrijheid en onbegrensdheid waardoor een voedingsbodem ontstaat voor nieuwe plannen en ideeën. Door dit in te bedden in haar visie en werkwijze maakt haar werk steeds nieuwe ontwikkelingen door.
Tijdens haar werk verkent ze de breedte van de dingen en (onder)zoekt ze de diepte. Haar werkwijze is er een van spelen en focussen.
deur klaslokaal huizenga

Trompe l’oeil
Lisette heeft zich de taak gegeven om mogelijkheden te onderzoeken om het ‘schilderij’ te laten evolueren. Haar fascinaties zijn hiervoor haar voedingsbron. Trompe l’oeil heeft ze altijd al interessant gevonden. Als kind was ze al hevig gefascineerd door het Rozijnendoosje, bekend om het Droste effect. Het grensvlak tussen werkelijkheid en illusie is haar werkplek geworden. In haar werk borduurt ze voort op het werk waar de Renaissanceschilders mee beginnen, ze doet dit met behulp van nieuwe media, er komt geen verf meer aan te pas in de schilderijen van Lisette.

Evolutie theorieën
Haar tweede fascinatie heeft later in haar leven inbedding gekregen. Toen Lisette in 2003/2004 een jaar in Florence woonde en studeerde, tipte een lerares haar op het werk van de Amerikaanse filosoof Ken Wilber. In het boek “A brief history of everything” legt hij aan de hand van vier domeinen zijn visie uit hoe evolutie zich manifesteert. Al meteen raakte Lisette gefascineerd door zijn heldere denkbeelden en toetste deze op haarzelf in alle vier aspecten. Meerdere keren las zij het boek in de verschillende jaren erna, steeds weer met andere ‘ogen’, omdat ze zelf persoonlijk steeds doorontwikkelde als mens. “De denkbeelden in het boek is zijn zo puur, ik heb nog geen enkele keer een maagomdraaiing gehad bij het lezen ervan. Ik kan en hoef de woorden niet te weerleggen. Er bestaan meerdere waarheden en die kunnen ondergebracht worden in de vier domeinen van Ken Wilber. De verschillende waarheden hoeven elkaar niet meer tegen te spreken, omdat ze de waarheden zijn van een domein en dat heeft een functie.”

Binnen is buiten
De derde fascinatie van Lisette is om vrijheid na te streven. Voor haar betekent dat ‘de dingen in de wereld op de hak te nemen’, of anders gezegd niet alles voor lief nemen. Interessant vind zij ook de ontwikkelingen binnen de schilderkunst vanaf de impressionisten. Schilders gingen toen anders nadenken over het ‘schilderij’. Daarvoor was de afbeelding van een tafereel honderden jaren achter elkaar het doel geweest, nu ging het ineens om de verf, over de impressie van het moment en werd er voor het eerst sinds de Renaissanceperiode bewust ‘plat’ geschilderd. In de honderd jaar erna zijn er vele stromingen geweest waarin het ‘schilderij’ steeds weer door een nieuwe blik werd benaderd tot de periode van de minimalisten waarin het ‘schilderij’ alleen nog maar bestond als object, het doek, waar de afbeelding er totaal niet meer toe deed. De schilderskunst was dood gemaakt, tot een rationeel nulpunt benoemd, tot de ingang van het postmodernisme waar de binnenkant van de dingen er ook weer mocht zijn.


Doelstelling
Lisette ziet het als haar taak om nieuwe manieren van het ‘schilderij’ te onderzoeken. 2-Dimensionaal of 3-dimensionaal, stil of bewegend, in haar ogen kan het allemaal. Het werken met nieuwe media klopt helemaal bij haar manier van werken en onderzoek. Haar palet is er een van vele nieuwe mogelijkheden die de nieuwe media haar biedt. Zelf vindt ze dat ze allang bewezen heeft dat een schilderij niet perse met verf gemaakt hoeft te zijn.

Biografie Lisette Huizenga